fredag 27. april 2012

PELARGONIASTIKLINGER

Dagen i dag med regn og blåst gjorde sitt til at hagearbeidet nok en gang ble utsatt. I stedet plantet jeg fire nye pelargoniastiklinger. Lar gjerne de avskjærte stiklingene lufttørke en times tid før jeg planter de. Denne gangen har jeg blandet såjord med pelargoniajord iblandet litt Perlite. Vermiculite strør jeg litt på toppen. Begge disse produktene er vulkansk jordforbedringsmateriale som er med på å absorbere og avgi fuktighet. Jorden blir også mer porøs og luftig og pelargoniaene blir glade og fornøyde. Jeg vanner små stiklinger fra "bena" -lar de gjerne stå i et plastfat ca 10 min og trekke vann.
Disse stiklinger ble plantet i dag:
Bulls Eye
Miss McKinsey
Mikael O.
Zena
Alle er fra Sørgårdens Pelargoner i Sverige.



2 kommentarer:

  1. Det er enkelte pelargoniastiklinger jeg sliter med, så takk for tipsene.

    SvarSlett
  2. Så flink du er som har kontroll med navnene på stiklingene dine. Hos meg går det egentlig i surr før jeg har begynt. Så nå snakker jeg om farger på blad og blomster i stedet. Pelargonier er veldig moro å holde på med. Stort sett villige :-).

    SvarSlett