onsdag 29. august 2012

GLADIOLER

Jeg kan aldri gå tomhendt hjem når blomsterbutikken selger 3 pakker Gladioler i ulike fargenyanser for 100 -lappen. I dag fyller de stua mi med eleganse i hvitt og ulike rosanyanser. Jeg ønsker å holde på de sarte sommerfargene så lenge som mulig.



Dette er jo en knoll som fint kan settes i hagen her hjemme, men den er ikke så hardfør, derfor må den graves opp om høsten og lagres frostfritt. Den tilhører Sverdfamilien og kommer opprinnelig fra Afrika. Høyden blir oppimot 90-120cm, derfor er det lønnsomt å støtte den noe opp. Man kan jo også plante den imellom mer solide planter som vil gi støtte i seg selv.



Forøvrig liker den godt drenert jord og mye sol (litt mer enn det vi hadde i sommer for å si det sånn).



Litt, eller bare litt mer enn heldig med dette bildet, synes jeg. I utgangspunktet var jeg faktisk litt uheldig på terrassen når jeg skulle klippe visne blomster og blader. Jeg kuttet mer enn litt mye. Dette viklet jeg sammen til en krans som nå ligger vakkert til på et gammelt sybord.



                                      Denne knoppen har akkurat falt i sin søte søvn.


Her kommer vel kransen mer til sin rett vil jeg tro. Jeg lærte også noe nytt av gartneren i dag når det gjelder avskårne Gladioler. De øverste knuppene som aldri vil komme i blomst skal brytes forsiktig av (ca.3cm). Da vil blomstringen holde lenger og lykkelig gikk jeg derifra med nok et nyttig blomstertips.

Nå må jeg ut på terrassen og rydde i le mine pelargoniaer fordi det er meldt kuling og regn her i morgen.

ØNSKER DERE EN FIN KVELD MED ELLER UTEN GLADIOLER!




5 kommentarer:

  1. Nydelige gladioler..det er en av mine favoritter på bordet!:)God kveld herfra!:)

    SvarSlett
  2. Så flotte de er! Gladioler har jeg prøvd meg på å dyrker, men det enkleste er å kjøpe de ferdig som avskårne. Ha en fin dag! Klem

    SvarSlett
  3. Flotte gladioler du viser!
    Gladioler hadde jeg i hagen ett år, men så var det å få løken opp og inn før vinteren..
    En fin krans du har viklet også!

    SvarSlett
  4. Gladioler er kjempe flott! Jeg liker dem nok best i vase inne i stua, for ute blomstrer dem så seint, at jeg ikke har noe glede av dem.

    Jeg sender frø over helga! Klem

    SvarSlett
  5. Nydelige gladioler............og bilda dine er flotte.
    Eg planta meg nokre løkar ute i år og dei har begynt å sprette ut no (fordreiv dei i drivhuset).
    Ha det fint.

    SvarSlett