lørdag 4. mai 2013

UT PÅ TUR,DEL IV


På tur i Stavanger:


og Øvre Strandgate i Gamlebyen eller
Straen
om du vil
Igjen har jeg lest litt på nettet:
Straen ble bygd på 1600-1700 tallet.
Bybranner rammet området flere ganger
De fleste husene er fra 1820-1870,
kjøpmannsgårder med sjøhus mot Vågen,
bolighus og mindre hus for håndverkere og sjøfolk.
Stavanger kommune tok initiativ til vern og
rehabilitering av området som fikk navnet
Straen
eller
Gamle Stavanger

Jeg var så spent på beplantning og
utepotter:




Jeg ble så glad av å gå i området
Riktignok måtte jeg gjemme meg med
kameraet i mellom
for det tar seg jo ikke helt godt ut å 
legge kameralinsa på trappa til fremmede,
men jeg lot det stå til 


  
For meg ble det en herlig
vandring med
masse vårlig stemning


Etter en lang dag på slitne føtter
var det godt å komme på hotellet
med denne fabelaktige utsikten
Jeg drømte søtt den natten

Nå trenger spirene og småplantene meg hjemme
og jeg er virkelig spent på hvor
mange som har klart
seg etter en ukes fravær

###

Sees da !


6 kommentarer:

  1. Koselige bilder fra gamle Stavanger, de små husene med profilert listverk og småruter er bare kjempesøte! Flinke beboere som pynter med blomster og krukker allerede, på denne tiden av året!

    SvarSlett
  2. Det er så utrolig koselig med slike trange og små gater. Får sommer stemning av slike bilder.

    Ønsker deg en fortsatt fin helg! Klem

    SvarSlett
  3. Koselig med en tur til blomstrende Stavanger! Håper småplantene dine hadde greid seg fint mens du var borte. Fortsatt god helg til deg!

    SvarSlett
  4. Vakre bilder! Så mange flotte hvite hus de har der. Det gir en egen stemning når alle hus er like.
    Ha en flott søndag!

    SvarSlett
  5. As stated by Stanford Medical, It's in fact the ONLY reason this country's women live 10 years more and weigh on average 42 lbs lighter than we do.

    (And really, it has totally NOTHING to do with genetics or some secret exercise and EVERYTHING to "how" they eat.)

    P.S, What I said is "HOW", not "WHAT"...

    CLICK this link to discover if this easy questionnaire can help you decipher your true weight loss potential

    SvarSlett
  6. Trots rolex klocka kopia att DLC-belagd stål ser ut och känns det mycket mer som borstad keramik, så Delma har gjort topparbetet fake cartier med det. Väskeprofilen precis under den ser ut som en industristandard "okej" i sin höjd - och det beror fake IWC på att ytterligare en fjärdedel av tjockleken på Delma Blue Shark III kommer från den kupolformade casebacken under.
    Casebacken är skarpt lasergraverad fake audemars piguet med bilden av en arg haj, det enskilda begränsade antalet av 500 stycken (för var och en av de sex färgkombinationerna, och den 4000 meter höga vattenmotståndskraften nämns två fake panerai gånger, plus en tredje gång på ringa, bara för att vara säker. Bakom detta tjocka stålblock lever en ETA 2824-2 med fake hublot en Delma anpassad rotor, bara någonsin att ses av klocktillverkare vid klocktjänstcentraler som kan testa klockor till 4 000 m vattenmotstånd ... Inte fake seiko så många platser är ute.

    SvarSlett