torsdag 18. april 2013

"SÅDDENS" UTVIKLING

I slutten av januar sådde jeg chili (sterk og mild), 
prydtobakk og blodbeger. 
For dere som måtte være interessert har jeg et innlegg om det 27.januar.


Her har  vi kommet til 22.febr. og spirene er under utvikling.
Jeg sådde 3-4 frø pr. potte avhengig av frøenes størrelse.
De sto varmt med lokk over seg til spirene var ca 1 cm 
høye. Deretter ble de flyttet ned til planterommet med
temp.8-10 gr. og med plantelys over seg.


Dette er prydtobakken rett før prikling.
HJELPES !
Selvølgelig altfor mye, men forhåpentligvis blir 
det jo fine planter


Synd å si det,
men her ga jeg opp før jeg kom halvveis.
Dere har sikkert hørt om min 
håpløse tålmodighet....


Basilikumen derimot var jo rent moro å prikle.
De har stått i kjøkkenvinduet hele tiden og liker seg
aller best varme på føttene under hele utviklingen
har jeg funnet ut.


11. april, basilikumen ferdig priklet....
men en frøplante pr.potte er sikkert et godt råd,
men jeg satte ca ti stk.pr.12cm potte.
Blir dette helt feil tro?
Tiden får vise
De har det ihvertfall bra i kjøkkenvinduet mitt enda.
Her er også siste rest av en kjempestor bukett
med ranunkler.
Tenk, noen ganske få igjen etter hele 14 dager.
Blir glad av sånt!


Litt sterk og mild chili.
Disse står også i kjøkkenvinduet mitt nå
og venter på sola !
Kanskje også litt trangt her også tro?
Dette er også 12cm potter.
Jeg får heller potte om senere.


Blodbegerfrøene mine gikk det skikkelig skeis med,
så jeg ble kjempeglad for mine småplanter
jeg fant på Hagemessa.
Disse plantene ble jeg helt betatt av i fjor, 
så håper jeg lykkes !
Disse kan jo overvintres på planterommet.

Været her : Sterk kuling og det regner vannrett.
Ønsker
mine bloggvenner en fin dag 
uten så mye vind og regn.



4 kommentarer:

  1. Ja, tålmodighet er en dyd av nødvendighet i planteverden ;-) Godt at du fikk tak i noen blodbeger på messa. De er flotte planter som jeg må ha hver vår. Her har det regnet masse, men nå skinner solen! Ha en strålende dag :-)

    SvarSlett
  2. For en priklejobb du har! ha en fin torsdag!

    SvarSlett
  3. Blodbegersåingen gikk skeis her også dessverre. Flott at du fikk tak i småplanter på messa da, for de er jo så fine. Her har det også regnet hele dagen, men nå skinner solen igjen. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  4. Ikke lett dette med å så lite nok..kjenner meg igjen der:)
    Men veldig lurt med de boksene til basilikum..lekkert:)
    Blodbeger har jeg alltid...men iår har jeg faktisk tatt en pause med de..må variere litt:)
    Kos deg i våren:))

    SvarSlett