søndag 28. april 2013

UT PÅ TUR, DEL I

Denne uken har jeg vært utrolig glad for 
å være med jenta mi  på jobbreise.
Har lyst til å dele noen av mine 
opplevelser med dere.
Fra Oslo over Hardangervidda til:
 BERGEN
HAUGESUND
STAVANGER
SANDNES
KRISTIANSAND
i bil

Da kan man virkelig ikke se på klokka
og tro man snart er fremme.
10 timer til Bergen med følgebil over 
fjellet krever jo masse hvilepuls og god tid.
Snø og sludd mellom alle regnbygene mens
vi sakte nærmet oss Bergen.
Glad for at dattra er god til å kjøre bil.
Dessverre ingen bilder fra denne flotte byen, 
da et forferdelig regn-og hagel vær med sterk vind
tok overhånd i Bergen.
Vi kjørte neste dag til Haugesund hvor
jeg har lyst til å vise dere min
opplevelse fra Høyvik-Drivhuset.
Et fantastisk flott gartneri med masse hagetilbehør,
møbler, hagestatuer og annet gøy:





Ja,Ja -jeg måtte holde godt på lommeboka,
for her var mange fristelser.


For den som er glad i hagestatuer og fontener var 
det nok av muligheter


Denne tak-lysestaken hadde vært kjempefin 
på min glassveranda, men ønsker meg noe
elektrisk denne gang.


Enda en vakker tak-lysestake.
Her vil ihvertfall glasset holde vinden ute.


Flotte skulpturer til hagen var det mange av,
men jeg befinner meg ikke helt der
....
enda




Vårblomstene i gartneriet var så vakre og
mange av de hadde jeg hatt lyst til å ha
med hjem, men denne gangen måtte
jeg snakke strengt med meg selv.
Hele bilen var jo i utgangspunktet 
fylt med treningsutstyr.
Disse pottene var vel meteren høye
kan jeg tro. 
Skikkelige fargeklatter til hagen


Leucojum, Aestivum
stod det på skiltet og jeg ble betatt
Små snødrops med innslett av det 
sarte lyse grønne.
Har lest litt på nettet:
Blomstrer 1-2 uker senere enn snøklokker og liker
seg i fuktig skogsterreng
Blir ca 60cm høy og tåler lett frost.
Hmmm-slett ikke dumt!


Primula og tusenfryd i glade farger
Anbefaler virkelig en tur innom dette gartneriet
for dere som har mulighet.
For meg ble det en herlig våropplevelse


Ønsker dere en flott søndag !

Mitt bidrag til Vivis Helgegleder
Kikk innom denne siden for
her er det mye vårkos.

Helgegleder 24





4 kommentarer:

  1. Flott helgeglede du viser! Der var det mye fint ja, og jeg skjønner godt at du holdt godt på lommeboka ;-) Det hadde jeg også måtte gjort!

    Ha en fin søndag! Klem

    SvarSlett
  2. Ser ut som en trivelig tur, selv om den startet litt forblåst. :) Fortsatt fin søndag. Anne Kari

    SvarSlett
  3. Høres ut som en spennende tur på mange måter!
    Alltid morsomt å besøke nye gartnerier, og dette så ut som et spesielt flott ett! Skulle gjerne vært der en tur der ;-)

    SvarSlett
  4. Hei Marianne!
    Her var det virkelig mye fint. Dette må være reine gotteributikken for oss hagefolk.
    Kjempe hyggelig at du ville dele din reise på helgegleder. Ønsker deg en fin ny uke!

    Klem

    SvarSlett