søndag 11. november 2012

TID FOR HYASINTER

Når november står for døren
fråtser jeg i hyasinter eller svibler om du vil.
Aller best liker jeg de hvite, men butikken
var utsolgt denne gangen derfor falt valget på rosa.
Sviblene befinner seg egentlig i en "juletvangstrøye" på denne tiden.
Den liker seg best når den får blomstre naturlig i hagen til våren,
men tross det så lykkes vi med vakre løker innendørs nettopp 
fordi de er lurt(stakkars)til å gi oss sine vakre blomster
i denne årstiden


Jeg er spesielt glad i å renvaske løkene for jord
og bruke mange forskjellig hyasintglass.
Synes de hvite røttene, fri for jord i glassene
blir et vakkert resultat.
Bare husk at løken ikke må stå i vann, bare røttene.


De liker å stå litt kjølig om natten, 
men å bære ut og inn, gidder jeg rett og slett ikke.
Derfor vokser noen seg litt skjeve og rare, 
men da kutter jeg den bare og finner en søt liten
vase i stedet.


Når de har blomstret av legger jeg de tørt i 
kjelleren og planter noen ut i bedet til våren.
Ikke alltid like lett å få til gjenblomstringen, men jeg har
lykkes med flere.
Ny blomstring i hagen gir gjerne lengre stilker og færre
blomster, men jeg opplever glede når de finnes litt her og der i
bedene. 
Forresten:


Kjøpte meg ny veggklokke her om dagen.
Valget falt på denne
Ser at bildet ser veldig sort/hvitt ut, men den har noen
sjateringer i grønn-nyanser i kantene.
Det passet meg supert for her hjemme passer den ypperlig.

GOD KVELD TIL ALLE DERE !



3 kommentarer:

  1. Så flotte og koselige bilder.
    Kjekt med ein litt annen vri å sette dei i vasar slik at røtene blir synlige og forsyner seg sjølv med vatn. Har gjort dette sjølv for lenge sida.
    Klokka di er lekker!!!
    Koselig at du vil følge bloggen min,legg meg til hos deg også :))
    Ha ei fin ny veke :)

    SvarSlett
  2. Hyasinter er flotte løkplanter nå i mørketiden! De har så god duft, men nesten litt for sterk i et lite rom. Nydelig klokke du har kjøpt. Den likte jeg meget godt!
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  3. Hyasinter er sååå lekkert. Fikk tak i hvite her, de dufter også deilig.
    Finfin onsdag til deg.

    SvarSlett