onsdag 28. november 2012

JULEROSE OG AMARYLLIS

På tur til byen i dag var jeg nødt til å stikke innom Mester Grønn for å kjøpe noen juleløker og min
første Julerose (Helleborus). Har sjekket og lest på nettet i ettermiddag om Juleroser, og de er jammen ikke
lette å vinteroppbevare i potte inne. De trives best under 10 grader inne og kan faktisk blomstre på 30 grader minus ute i bedet. Det er jo ganske fantastisk .



Jeg har plantet min i en førjulsgruppe og satt den på min glassveranda for å gi meg en blomsterrik glede i
hverdagen. Julerosen tilhører Soleiefamilien og kommer fra Alpene. Der vokser den i kalkholdig jord
i fjellskråninger. Den liker seg på skyggefulle steder i hagen.


Her er litt fra min dekorasjonsglede i dag. Nå er det jo meldt kaldt vær også hos oss i Østfold,
så tenker jeg legger over en isolasjonsduk i natt. 



Jeg har også brukt litt selvstøpte t-lysestaker i min dekorasjon og bundet opp noen sibir-kornell
grener for å få litt høyde på det hele.
Etter avblomstring setter jeg min julerose i mitt blomsterrom med lite vann til jeg planter den ut til våren.
Håper virkelig jeg får den til. Leste også at planten er svært giftig, så pass godt på alle 4-bente.

AMARYLLIS


Kjøpte meg også tre stk.hvite Amaryllis. De er i samme planteslekt som påskeliljefamilien og kommer fra
Sør-Amerika. På norsk heter den,Ridderstjerne (nytt for meg). Ved kjøp av løk er det viktig å se etter store løk med lange grønne skudd,sies det. Amaryllis i potte som jeg har kjøpt skal vannes svært forsiktig. Jorden kan
gjerne tørke opp. Viktig å snu ofte på potten, forstår jeg. Den kan fort vokse seg skjev og veldig lang for den strekker seg etter lyset.


Amaryllis som snittblomst bør kjøpes i knopp, leser jeg. Den bør heller ikke ha vann mer enn halvveis opp
på stilken og bytte vann hver dag (hvis man husker, da).


Korte dager og fort kommer mørket.
Takk for alle hyggelige hilsener
fra dere blogg-venner.
Alltid kos å få
positive tilbakemeldinger.
Ønsker dere en fin-fin kveld
og helg og snart er det skiføre over hele landet.
Dette er mitt bidrag til
Vivis helgekos.
Klikk på linken under, så finner
du mere helgekos.

8 kommentarer:

  1. Så flott julerose...og nydelig fat med betong-lysholdere og grener:)
    Så fint du skriver om amaryllus...en av julens favoritter:)
    Tusen takk for din hyggelige hilsen:))

    SvarSlett
  2. Så flink du er som lager så mye fint! Jeg elsker juleroser, og kan ikke få nok av de tror jeg... ;-) Lykke til med stellet av den. Problemet med å ha de inne er at det er for tørt i stua nå på vinteren, så den trives helt sikkert bedre på verandaen din enn inne. Jeg har tre stk nede i kjelleren på planterommet mitt og der er det ca 10 grader, og de klarer seg fint.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  3. Koselig og julete :) Er i realt julemodus jeg nå, enda så tidlig det er.
    Ha en finfin torsdag kveld.

    SvarSlett
  4. Hvor er det smukt lavet.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlett
  5. Lekkert, lekkert! Det satt meg i stemning. Takk for det:) Fin helg til deg!

    SvarSlett
  6. vad fina planteringar du gjort. Får ta mig tid nästa vecka hoppas jag trynat kudden färdigt då och är på benen igen.
    Ha en fin adventshelg önskar meta

    SvarSlett
  7. Vilket härligt arrangemang på glasverandan! :-) Fin helg.

    SvarSlett
  8. Så fint, her er det mye å glede seg over og til.
    Det fine med disse flotte blomstene er jo at de bare blir finere jo mer en nærmer seg jul.

    Marit.

    SvarSlett