mandag 5. november 2012

VINTEROPPBEVARING

Jeg tror nok ikke jeg har vist dere mitt "nye" rom
for vinteroppbevaring
av mine pelargoniaer, oliven og Afrikas blå liljer


Den bitte lille boden innerst i vår underetg.er tømt
for skrot og rot
Nå huser den mine blomster og planter for vinteren.
Rommet er ikke større enn ca.3kvm,
men rommet gjør nytta
for ca.40 planter.


Nå har jeg fått installert  overlys her nede
en flott lampe som min nabo hadde til "overs" og kom til meg med,
tenk det (heldige jeg)
2x35watt. 
Håper den vil hjelpe meg med gode resultater til våren.
Nå står den på 10 timer pr.døgn
og temp.er såpass høy som 15gr.enda i rommet.
Den vil nok synke til ca.5-8gr.utover vinteren, tenker jeg.


Men tenk, lusa har kommet og bosatt seg oppi mine grønne.
Jeg har iherdig sprayet med 50/50 grønnsåpe og vann, men 
det må nok noe bedre til.
Noen Tips???
Bloggen,Hage med pelargonier har lagt ut fine tips om overvintring.
Får be om noen luse-tips der tror jeg.

GODE DAGER ØNSKES DERE!


8 kommentarer:

  1. Huff ja, lus er et av overvintringsproblemene som har lett for å følge pelargonia og andre planter.
    Jeg fant en oppskrift på nett:

    1 spiseskje rapsolje, 1 spiseskje grønnsåpe, 1 ss rødsprit, 1 liter vann.
    Jeg har prøvd noe lignende og det har fungert greit. Flott plass du har fått deg til overvintring! :-)

    SvarSlett
  2. Så fint rom du har ordnet til plantene dine. Det ser ut til at de stortrives der! Jeg har dessverre også lus på mine overvintringsplanter, særlig blodbeger! I dag har jeg sprayet med denne blandingen: 1 liter vann, 0,2 dl grønnsåpe, 0,3 dl rapsolje (brukte solsikkeolje), 1 ts bakepulver og et par dråper zalo. Jeg har tenkt å spraye hver dag fremover og se hvordan det går. Lus er noe herk! Lykke til!

    SvarSlett
  3. Jeg vanner med Provado oppløst i vann. Det pleier å virke.

    SvarSlett
  4. Her har du virkelig benyttet plassen godt! Godt å få inn plantene.

    Ønsker deg en fin tirsdag! Klem

    SvarSlett
  5. Så deilig å ha et sånt flott sted til overvintring av planter! Håper du får bukt med lusa! Hege

    SvarSlett
  6. Så flott overvintringsrom, jeg er sikker på at plantene vil klare seg fint der i vinter. Lykke til.

    SvarSlett
  7. Tror nok at du får tatt lusa. Og så fint
    med noen hyller hvor overvintringen kan
    skje. Jeg har ikke noe sånt, jeg bare
    har et par pelargonier som skal stå litt
    mørkt...

    SvarSlett
  8. Så herlig med et eget lite rom til plantene. De vil jo gjerne stå lyst å kjølig på vinteren, så dette var jo kjempebra:) Jeg bruker en spray mot skadeinsekter som jeg kjøper på hagesenter om det blir for ille med lus og annet herk på plantene. Da holder det å spraye bare en gang.
    Takk for koselig hilsen. Jeg ønsker deg en fin helg. God klem fra meg.

    SvarSlett