lørdag 5. mai 2012

TO STAUDER MAN LYKKES MED.....

...står det ihvertall skrevet i min staudebok. Derfor gikk jeg nå til anskaffelse av Stormarikåpe (Alchemilla mollis) og høstfloks (Phlox paniculata).
Stormarikåpe har dekorative gulgrønne blader og blomster. Er glad i den friske fargen og håper på et lyst innslag i hagen. Den blomstrer i juni-august og liker seg både i sol og skygge, på våte og tørre steder.  Den blir 20-35 cm.høy og skal greie seg over store deler av landet. Høstfloksen  er kanskje en av sensommerens sterkeste fargeklatter. Jeg har kjøpt mine i hvitt. Blomstrer i juli-sept.og min variant "Danielle" blir ca.50 cm.høy. Floks har en tendens til å få en rekke skavanker, desverre. Blir det tørre somrer melder melduggen seg fort. Fikk et godt gartnerråd og det var å forebygge sykdommer med en dusj Bayer Gardens rosespray. Da får vi se om resultatet blir bra.Her ihvertall de nyplantede:




4 kommentarer:

  1. Hei!
    Stormarikåpe sprer seg veldig, men er en kjempe fin staude som vokser veldig bra alle steder! Den er også kjempe fin i buketter. Høstphlox klarer ikke jeg og holde liv i, men det betyr ikke at du ikke klarer det. Det er så mange flotte phlox, så det er litt synd.

    Ønsker deg en fin lørdagskveld.

    SvarSlett
  2. Hei! Helt enig i at disse to er veldig lette og veldig fine! Et stort problem med høstphloxen er at de er skikkelig rådyrknask. Jeg har i oppgitthet over rådyrener herjinger med enhver høsphloxknopp som kom opp grad opp begge mine planter og satt dem i krukker på verandaen. Det funker, det, men det er litt pussig å ha en så typisk bedplante på terrassen. God lørdagskveld!

    SvarSlett
  3. Faktisk så har jeg ikke stormarikåpe, men det kommer etterhvert =)
    Jeg flyttet inn i en gammel, overgrodd hage med få bed så her er litt å ta igjen! Phlox har jeg vel et par-tre stykker av, men dessverre er hjorten veldig glad i dem! Kanskje jeg får se dem blomstre i år? Jeg har nemlig gjerdet inne favorittbedet ;)

    SvarSlett
  4. Pussig nok har jeg aldri hatt problemer med Høstfloks. Den kommer igjen og igjen, men så er det da også av den gamle sorten. En avlegger fra min svigermor for snart 30 år siden.
    Stormarikåpe anskaffet jeg meg ikke før i fjor, til tross for at jeg stadig tenkte på det. Den er bare helt herlig; alene og som bakgrunn/forgrunn for andre planter. Den skal nok formeres :-)

    SvarSlett