torsdag 14. mars 2013

TAGE ANDERSEN - KØBENHAVN


GODTERIBUTIKK FOR BLOMSTERFRELSETE...

Jeg har hatt en to dagers tur til København 
med min herlige tante.
Ønsket å være vel forberedt
og så for meg noe som kunne være en
fryd for oss med blomsterdille.
Selvfølgelig litt tidlig på året enda,
men jeg noterte meg :
Tage Andersen på Kongens Nytorv


Litt "fake" nettopp fordi jeg har tatt bilde av han fra en brosjyre,
men gleden ble ikke mindre av at vi ikke traff ham.
Det kostet riktignok en liten slant å komme inn i hans butikk
(40 kr. symbolsk).
Denne opplevelsen kommer jeg til å leve lenge på kan dere tro.
For tiden på året hadde han nå en stor utstilling
av Kamelia som vil vare til april.



Kamelia-frøknene er jo litt vanskelige å få til
her oppe i nord,
men legger man forholdene tilrette går det sikkert
bra, tror jeg.
Hans blomster var et fantastisk skue.


Butikken var fylt opp med det meste som øyet begjærer.
Selv holder jeg veldig av gamle, slitte og bortgjemt
skrotjern med gammelt særpreg og nostalgi.
Øyet mitt fikk ikke nok...


Denne vasen har jeg forstått er en av hans 
signaturvaser.
Jern eller stål på en liten sokkel som 
gir vasen et særpreg.
Bare så vakker.




Noen Fritillaria, tilfeldig plassert i vaser laget
av gammel mose som var stivet opp og surret med ståltråd.
Disse var også noe av temaet i butikken.
Selv ser jeg for meg noen små reagensrør
som blomsterholdere i disse vasene av mose.
Tror jeg snart må ut i garasjen
og støpe noen sokler.



Tørkede kranser og Hortensiakroner




Mange av hans Ranunkler var nye for meg både
i farge og fasong.


Lekkert hva?


En spesiell nålebusk pakket
inn i vase av mose, pinner
og kongler.
Naturen på sitt beste !


Sitrusen var godt bevart i hans 2.etg.
Opp en lang vindeltrapp i smijern.
Jeg satte meg skuende ned i en barokk sofa
og øyet ble nesten vått.
Der jeg satt kom det et par fugler
bort for å hilse på.
"Vi hakker litt på skotuppen for å hilse på, vi".


Litt dårlig bilde,
men på utsiden av butikken  var det
overflod av fioler.

Min store anbefaling er derfor:
Besøk Tage Andersen
neste gang dere er i København.

Setter stor pris på alle dere som kikker 
innom min blogg
og
kommentarer er alltid veldig hyggelig.

Selv skal jeg ut å reise med min 
tante igjen og besøke min
herlige kusine.
Der er det 17 hundevalper klare for levering,
hester og duer.
Jeg bare gleder meg,
men blogg blir det nok ikke tid til.

Tror nok det blir mange småvalper på
bloggen til uka.
Vi treffes igjen-alle dere.

ØNSKER DERE EN STRÅLENDE  HELG 
ALLE SAMMEN !





2 kommentarer:

  1. Åhh, der skulle je ha vøri... :-)

    Jeg som nettopp har fått cameliadilla, skulle ikke ha sett de bildene, nei...
    Kos deg med hundevalpene, jeg gleder meg til bildene. Klem

    SvarSlett
  2. For en opplevelse! Ja en sånn tur kunne noen og en hver ha trengt :)

    SvarSlett