mandag 25. mars 2013

PAKKE FRA ZIMTRADE


Synes jeg har vært litt vågal i år
Hadde egentlig bestemt meg for masse flere sommer-
blomster i potter til terrassene
 til våren i stedet for å fylle opp i beddene mine,
men kunne ikke dy meg
(altfor mange katalogfristelser)

Da katalogen kom fra Zimtrade og jeg hadde sjekket
ut de mest snilesikre plantene på forhånd
(vinterarbeide)
måtte jeg  bare prøve barrøtter.
Disse skal stå i bedene jeg gravde opp i fjor 
og kastet masse planter (uff og uff).
Denne gangen håper jeg å lykkes
og
her kom bestillingen:


Salvie nemorosa "Schneehugel", hvit og vokser raskt
Veronika "Pink Panther"
Hvit Fredløs,Lysimachia clethroides
Solhatt, Echinacea "Razzmatazz"
Alpestikle, Eryngium "Little Blue Wonder"
Løytnantshjerte, Dicentra spectabillis "Alba"
Cosmos, atrosanguineus,overvintres inne
Aqeleie, "Blue Barlow"
Skogskjegg, Aruncus "Guinea Fowl"


Jeg fikk god hjelp hos Zimtrade på telefonen
og de anbefalte meg å drive alle
plantene inne i god jord
for å få en bedre vekst i bedene 
til våren og sommeren.
Jeg har satt mine røtter i mitt vinterrom
som har jevnt over ca 8-10gr.


Slik så Veronikaen ut etter jeg hadde
satt den i god jord. 
Mange fine vite røtter.
Denne planten skal ha en lang blomstringstid
fra sist i juni til sist i september.
Utmerket til snitt og høyde 70-90cm.
Liker seg i full sol til halvskygge.
Hardførsone H5
Litt på grensen hos meg, men jeg prøver
og lar det stå til!


Alpestiklen etter planting
Det sies at den skal være fantastisk vakker og meget 
blomsterrik og står svært lenge i blomst.
Blomstrer i juli-september og er
svært holdbar som snitt.
Liker full sol (håper på masse sol)
og er Hardførsone H4


Påsken nærmer seg med raske skritt 
og jeg håper dere får en riktig så kos
påske med mye hygge og glede,
alene eller med familie og venner

Vi reiser til fjells
og skal kose oss i hytteveggen
med Kvikk Lunsj, appelsiner, utebad
og fyr på peisen.

Forresten:
Mine plantefrø skriker etter å bli priklet.
Tenkte det var greit for eldstesønnen som bor hjemme
og er plantepasser å vente med
priklingen til etter påske.
De henger riktignok med nebbet og har blitt
litt lange og hengslete,
men jeg får ta det igjen etter påske
og håpe det beste.

###
GOD  PÅSKE ALLE SAMMEN!


5 kommentarer:

  1. Så spennende! Dette har jeg aldri prøvd. Håper du lykkes med alle. Oppdater oss gjerne om hvordan det går med plantene:)
    God påske!

    SvarSlett
  2. katalogene fra zimtrade syns jeg er veldig skumle, er så mye fint der. Greier jo ikke å la være å handle litt :)

    SvarSlett
  3. Alltid spennende å få plantepakke i posten. Det kommer til å bli fint i hagen din til sommeren. Jeg venter også pakke fra Zimtrade, men jeg håper ikke dem kommer enda ;)

    Kos deg i påsken! Klem

    SvarSlett
  4. Så du har fått din pakke allerede? Kanskje jeg satte senere levering på min, men det husker jeg jo ikke lenger... ;-)
    Flotte planter du har bestilt. Jeg bestiller derfra hvert år, og er faktisk veldig fornøyd med plantene de leverer. Hvis det er noe å klage på, så er de raske til å ordne opp i det.
    God påske!

    SvarSlett
  5. Så mye fint du har kjöpt!
    God påske!

    SvarSlett