fredag 21. september 2012

HØSTDAG

Klokken 7 i morges var det 2 varme gr. her. Stemte ikke helt med yr i går kveld, så må si jeg ble stressa da jeg stod opp og det var antydning til rimfrost på naboens jorde. Heldigvis gikk det bra med alle mine pelargoniaer som ennå befinner seg ute og så langt nyter livet.
Forsto brått at dagen måtte planlegges mtp. innhøsting av druer, epler og sette noen stilklinger.


Riktig nok er det kun ett epletre vi har (vi bor ikke i Hardanger), så de må kjappe seg inn.
Lukter jeg eplekake?


Her er druene.....nesten klare, men inn må de.Ikke noe stor avling, men en liten kuriositet.
De røde er søte og gode, men burde selvfølgelig vært noe rødere. Hva de grønne angår......så sier jeg bare at jeg er glad i den friske smaken. At de er steinfrie har jeg vel nevn før (hmmmm).



WOW, dagens fangst. Jeg kan nok ikke mette en hel italiensk landsby med det her, men det er iallefall nok til en bolle med kos i heimen.



Deretter ble det noen pelargoniastiklinger. Har aldri før tatt disse om høsten, men har lest at flere lykkes med det. Har tenkt å ha noen i stua i vinter og teste ut om de får tilvekst. Morsplantene skal settes ned i underetg., kjølig. 


Denne gamle potten er etter min mormor og er utrolig vakker. Elsker mye gammelt som gir sjel og sinn gode minner. Her plantet jeg i dag 3 stk pelargoniaer, Mårbacka, Mona Lisa og en hvor navnet har uteblitt. Synes sammensetningen passer godt til potta og gir en nostalgisk illusjon. Håper den vil trives i det store stuevinduet litt utover høsten.


Min hagevenn var riktig vakker der han poserte ved en av høstplantene mine i dag.
Han er forøvrig like glad i utelivet som meg, men vi graver litt ulikt.

Ønsker dere en riktig fin høsthelg og håper sola er med oss !






5 kommentarer:

  1. Det var litt av en drueavling! Jeg har noen jeg også, men ikke så mye som du har. de små steinfrie er gode ja. Ha en fin helg! Klem

    SvarSlett
  2. Ja, nå gjelder det å passe på. Vi har hatt noen frostnetter, men jeg holder plantene under tak og de har klart seg.

    Så mange flotte druer du har! Jeg har noen sure hengende på min drueplante, men det er gøy da å få til!

    Ønsker deg en fin lørdag! Klem

    SvarSlett
  3. Nydelig potte og veldig nydelig hund. Hi-hi, de graver sjelden der det trengs.
    Ha en finfin mandag.

    SvarSlett
  4. Wonderful fruits, beautiful flowers. I am greeting

    SvarSlett
  5. Her var det mykje godt. Druer er spennande å få til i hagen. Det drøymer eg òg om, når eg eingon (forhåpentlegvis neste år) får på plass eit drivhus.

    SvarSlett