tirsdag 10. juli 2012

ROSER I MIN HAGE

For endel år siden, før min blomsterinteresse startet plantet vi endel roser som etter hvert er flyttet rundt på i hagen av ulike grunner og noen er dødd ut. Desverre mangler jeg derfor navn og det hadde vært moro å få litt hjelp til dette fra dere.
Mine første tre bilder viser en rose som jeg i mange år har trodd har vært Heidelberg, men utifra det jeg har lest meg frem til er den gjenblomstrende. Derfor tror jeg kanskje det kan være en Flammentanz. Beskrivelsene på nett passer veldig bra. Vår er ca 3meter høy, vakker og kraftig voksende. Synd det blir rødt mot rødt, men hjerte til å fjerne den har jeg ihvertfall ikke. Den har lange skudd, tykke torner, blodrøde fylte,tunge blomsterhoder som henger tett isammen og er engangsblomstrende.
Flammentanz tro?





Denne rosa, vakre og sarte blomstrer også nå med noen ganske få blomster mellom de hvite Astilbene. Blomsterhodene er store.



Denne hvite, Scneewittchen eller Lykkefund (som noen av dere lærte meg) er i god vekst siden jeg plantet den i midten av juni. Den står forresten i forkant av Flammentanz (?) og ser ut til å like seg godt der. Denne var det fristende å kjøpe av flere grunner. Lite torner, blomstrer fra juni-juli til frosten kommer og har vakre halvfylte roser. Herdighet H5.


Når blomsterhodene begynner å takke for seg, da plukker jeg de inn og legger de på en:



4 kommentarer:

  1. Så vakre roser du har. Den øverste er jeg sikker på er Flammentanz. Jeg hadde den der jeg bodde før og den remonterer ikke nei. Den tar nesten over en hel vegg i løpet av få år. Den rosa kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med. Ha en fin kveld. Klem fra Marit

    SvarSlett
  2. Nydelige roser som blomstrer hos deg! Jeg tenkte også på Flammentanz når jeg så den øverste!

    Du må bare sende meg en melding om du vil ha frø av den mørke valmuen!

    Klem Vivi

    SvarSlett
  3. Ja, tipper på Flammentanz!Så fin blomstring hos deg nå, roser er bare nydelig!:)Hilsen Else Britt

    SvarSlett
  4. Lekre roser, den rosa likner på Astrid Lindgren (jeg er litt på gyngende grunn), prøv å bildegoogle for sammenligning av blomsten.
    Det er så fint med skåler med blomster i, duften blir veldig konsentrert ned ei bollen.
    Nyt sommeren.

    SvarSlett