mandag 18. februar 2013

DRUER

Tenk å tråkke seg sin egen vin 
Jeg blir helt på druen bare ved tanken....


Min "Sommerset Seedless" gir meg stor
glede når klasene titter frem .
Riktignok gir den ingen grandios avling,
men det er heller ikke poenget.
Når de modnes skal de nytes på treet synes jeg.

Det var tre firbente som virkelig hadde party i drua 
mi her for to år siden. De forlot stedet mette og gode
og kikket på meg fra veien og så ganske så
fornøyde ut. Rådyra er jo så vakre, men ikke fritt
for at jeg ble litt sur da, ja
Heretter er de beskyttet bak hønsenetting.


Ikke så pent, men jeg får ha mine druer i fred.
Min drue er faktisk herdig ned mot -20 til -35 grader 
og har sin opprinnelse fra USA.
Slå den: Steinfrie og med en herlig smak
av jordbær og stikkelsbær.
Om de rekker å modnes da !
Mmmmm...
-Jeg kan trygt anbefale!


I fjor startet jeg med å la grenene vokse seg inn
på terrassen (dit kommer ikke rådyra)
Håpet er nå at vi kan sitte i sola på terrassen og
nyte druer rett fra treet.

Dette er siste konkurransedag hos Anne på Moseplassen
Kikk innom alle de flotte bidragene:

svarte-gronne-blomster


11 kommentarer:

  1. Så lekkert og smakfullt med druer :)

    SvarSlett
  2. Druer er spennende planter, Marianne. Vi har en slags spisedrue inni drivhuset (husker ikke hva den heter). Utenfor drivhuset har vi en litt spesiell en, det er en pinot noir som stammer fra en vingård i Vestfold. For noen år siden var det en kar som lagde "Munch-vin", og vi har ad omveier fått kloa i en plante fra denne vingården. Den bærer ikke noe særlig...

    SvarSlett
  3. Oj, jeg kunne godt tenkt meg ei drueplante, og helst ei som er like herdig som din! Vet du hva den heter? Så synd at rådyra ikke kan la det være i fred, forstår godt at du ble lei deg. Hønsenetting er lurt, men enda lurere å la greinene vokse inn til terrassen! Det var jo direkte genialt!
    Lykke til med din kandidat!

    SvarSlett
  4. Tenk å ha egne druer! Flott! :)
    Lykke til!

    SvarSlett
  5. Så himla kul med egna druvor!!
    Lycka till!
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
  6. Så heldig du er som har druer. Den virka herdig. Eg hadde ei men den takka for seg første vinteren. Men kanskje denne var noko å prøve seg på sida den tåler frost så godt.
    Lykke til med kandidaten din.

    SvarSlett
  7. Det er nogle skønne billeder af drueplanter! De er så smukke fra blomst og hele udviklingen til moden druer, og selv løvet og stammen er smuk!
    Dejligt valg!
    Ha en dejlig aften og Lykke til!

    SvarSlett
  8. Godt valg! Jeg har den samme druen her faktisk. De er så små og søte, og bør spises med en gang, ja. Det blir nok ikke noen egen vinproduksjon her, men det er artig at den klarer seg her hos oss i Norden.

    Lykke til!

    SvarSlett
  9. Morsom lesning! Jeg kan se for meg en delig sensommerdag i solen der på verandaen. Herlig grønn blomsterglede! Lykke til!

    SvarSlett
  10. Åå, jeg skal også ha druer i hagen snart! Tenk for en glede å gå og plukke :)

    Veldig koselig bidrag til konkurransen, men dessverre er den utenfor satt tema. Jeg har definert det til å være _blomstene_ som konkurrerer, her vises så langt jeg kan se bare bærene. Vi kan la det stå som det er, men det vil si at du ikke kvalifiserer til finaleplass. Om du ønsker så kan du delta med et annet bidrag, Om du gjør så så skriv en kommentar om det på Moseplassen så jeg eventuelt kan fjerne dette druebidraget ditt :)

    SvarSlett