lørdag 26. mai 2012

ALLIUM

Disse høyreiste, langstilkede blomsterkulene synes jeg er utrolig vakre. I min hage har jeg både "Aflatunense",
"Albopilosum", "Bulgaricum" og "Gladiator". I disse dager blomstrer førstnevnte som kan bli mellom 80-120 cm høy. Stilkene er harde og faste og brekker sjelden tross vinden vi kan ha her ved sjøen. Jeg sår ikke disse, men har plantet de som løk på høsten.



Det som kan være et lite minus ved Allium er at bladverket allerede er i ferd med å visne ned når blomstene står på sitt beste. En fin måte å løse dette på er selvfølgelig å beplante rundt løkene for å skjule bladverket. Har erfaring med at minst 5 stk av hver løk er et minimum i en samplanting.



Begge disse bildene er tatt i dag for å vise at bladene er iferd med å visne ned. Jeg vet at mange anbefaler å plante løkene bak lave vintergrønne hekker, som buksbom og barlind. Selv har jeg valgt (eller valgte) og samplante med Moskuskattost, "Alba" fordi jeg ønsket et mykere og mer romantisk uttrykk til de høyreiste 
Alliumene. Desverre har ikke Albaen klart vinteren (har samboer srøytet med Roundup tro?) Hmmmm.
Nå har ihvertfall mitt minste bed 5 stk flotte Allium, men det ser litt stusselig ut og hvor er resten?


4 kommentarer:

  1. Så ut som et fyrverki! Kul! Tror jeg må sette den på ønskelista mi :)

    SvarSlett
  2. Allium er flotte... men som du sier, bladverket er ikke akkurat en pryd. Så her gjelder det å skjule med noe hardført... om det klarer Rondupen er en annen sak. :-) Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
  3. Ja, alliumene er utrolig flotte, og gjør mye av seg når de blomstrer! Og en nydelig farge. Jeg erfarer også at bladverket forfaller før blomstene spretter ut, og jeg har fundert på hva jeg skal plante sammen med dem. Akeleie kanskje? Eller et par Hosta....
    Ønsker deg en flott uke!

    SvarSlett
  4. Så fint bilde av allium - jeg fikk lyst til å plante slike til høsten. Må bare finne ut hvor! Fint at du skriver litt om hvor mange en bør plante - og at bladverket visner så fort, for det visste jeg ikke. Lurt å plante bak noe annet, ja!
    Ønsker deg en fin uke!
    Hagealven Lunalu

    SvarSlett