fredag 3. august 2012

HORTENSIA OG DRUER

Jeg kan nesten ikke tenke meg noe vakrere enn disse gedigne snøballene i full blomstring,
Vierhortensia, "Annabella" :


Den er blomstervillig og lett å få til. Blomsterhodene skifter farge fra grønnlige til hvite med en diam opp mot 25 cm. De trenger litt støtte, men allikevel er jeg overrasket over hvor mye vind og tyngde stilkene tåler.


Det er på årsskuddene den blomstrer, så selvom det ser ut for at den har takket av etter vinteren, vil den raskt komme med skudd fra bakken. Jeg klipper ned min busk på våren, ganske betydelig og gir den en dose med god jord.


Som naboer har jeg plantet astilber, men de drukner snart i blomstringen. Får ta en omflytting til våren.

                                             DRUA MI
er jeg riktig stolt av. Somerset Seedless tåler faktisk temp ned mot -20-35 gr. (står ihvertfall det på infosider). Denne kjøpte jeg i 2008 og ikke tvil om at den liker seg bra her, sydvendt mellom hundehuset og terrassen.


Så langt har jeg bare delvis beskyttet den med hønsenetting, men jeg passer på klasene mine kan jeg love.
Jeg ønsker nemlig ikke samme opplevelse som i fjor. Da så jeg en morgen bare rompa på to rådyr opp bakken som sikkert var overmette. Alle klasene var borte. Jeg forstår det jo egentlig godt, for disse druene er supergode, små, grønn og søte. + STEINFRIE.


Under modning, ja. Hadde vært moro å prøvd litt tråkking av bær til egen vin ; )


Deretter har jeg dratt vinranka inn på terrassen. Dit kommer ihvertfall ikke rådyra. Om en mnd.tid kan vi selv plukke dessert etter grilling. Jeg anbefaler!!!

GOD HELG TIL BLOG-FOLKET!


5 kommentarer:

  1. Annabell er virkelig vakker! Den må jeg bare få kjøpt meg. Kjempesmart med den vinranken på terrassen. Ha en fin helg du også.

    SvarSlett
  2. Annabelle hadde jeg i min forrige hage, men jeg har dessverre ikke fått kjöpt meg noen til den nye hagen ennå. De står selvölgelig med på "önskelisten" min, jeg må bare få ordnet plass til de först:-)
    Håper du får en fin helg!

    SvarSlett
  3. For en flott plante, og så store fine blomster! Herlig!

    Ha en fin lørdag! Klem

    SvarSlett
  4. Nydelig hortensia! Selvdyrkede druer, for en luksus!
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  5. Jeg kom tilfældigt forbi din blog.
    Gode billeder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlett