tirsdag 7. august 2012

OLIVENTRE OG POTTEROSE

I fjor sommer hadde jeg et flott oppstammet oliventre. Det ble riktig sydhavsstemning på terrassen. Langt værre ble det da høsten kom og treet skulle flyttes inn i stua. Alle bladene traff ganske umiddelbart stuegulvet til min store fortvilelse. Faktisk så pyntet jeg riktignok disse visne grenene til jul med litt mosedotter og sølv (huff,vi snakker ikke om jul enda...). Når pynten skulle av satte jeg treet ned i kjelleren på et mørkt rom 5-8 gr. Like greit å glemme hele treet. Det så forresten like begredelig ut i mars da jeg tok opp de øvrige plantene. Den var like vissen, bare så det er sagt. Jeg var lei hele treet og satte det omgående bak en garasjevegg (kaste?, nei ikke riktig enda).
Se mitt tre 2/7 :........død ?, nei ikke jeg :



Hva ser jeg? Den har gjenoppstått ;-).

I dag ser min Oliv slik ut:



Der det er grener, tørre eller visne er det håp!
Obs: Hva jeg gjør til vinteren har jeg ikke bestemt meg for enda, men det skal ihvertfall ikke i søpla.
Forslag mottas med takk!!!
 Har lest om dette med avleggere fra oliventreet. Tar hele ett år før stiklingen roter seg. Eller, aller best med poding. Så mye tålmodighet er jeg desverre ikke utstyrt med.

NESTE PROSJEKT - POTTEROSER
Gikk til innkjøp av 4 stk potteroser på Plantasjen i april til et hyggelig lag her hjemme. De var struttende og flotte, men etter et par dager så de aldeles "lei seg ut". Heldigvis kom jo våren raskt i år, så de ble også satt bak garasjen i "skammekroken". De kviknet heldigvis raskt til med nye skudd og blomster. Jeg samplantet de og her er dagens resultat:


                                 Hører jeg en trompetfanfare i det fjerne?


                                  Blomstene har litt mørkere flekker på seg, men hva betyr det når det ligger så mye
                                  omsorg bak?

Forøvrig har jeg fylt en hel isboks med snegler i dag og klippet av alle visne roser. Bør nok skaffe meg noen
gjenblomstrende roser, tror jeg.

ØNSKER DERE EN FIN KVELD DER UTE!

7 kommentarer:

  1. Hei!
    Så flott at Oliventreet ditt kommer seg igjen. Jeg har aldri hatt Oliventre, så noen gode tips kan jeg ikke gi deg. Men jeg håper du klarer og overvintre den!

    Klem

    SvarSlett
  2. Hyggelig at det overlevde da! Jeg satte mitt rett ned i kjelleren i høst under lys hele vinteren, og det fikk vann tre ganger eller noe sånt. Det felte mange blader, men halvparten satt på når jeg tok det ut i mai. Så det tåler noe mer enn hva jeg trodde.

    SvarSlett
  3. Så utrolig dette med oliventreet!:)Kjempeartig at det gikk så bra!:)Jeg har to oliventrær ute nå, er jammen spent på overvintringen nå første gangen!:)God kveld til deg!:)

    SvarSlett
  4. Fine gleder.
    Det gjelder å ikke gi opp, ja.
    Og å leve i håpet... Være optimistisk. (:
    Nyt synet av både oliventreet og rosene!

    Husbonden her hadde bursdag i går.
    Jeg besøkte hagesenteret her
    og kjøpte noen rosebusker til han.
    Delt glede er dobbelt glede. (:

    God onsdag!

    SvarSlett
  5. Så supert at Oliventreet gjenoppsto :)) Lurt å ikkje kaste plantene før ein har prøvt lenge å skikkelig med gjennoppliving :)
    Rosene dine såg heilt sprekkeferdige ut av blomstrings lyst :)
    Ha ei trivelig helg.

    SvarSlett
  6. Så moro med oliven treet ditt da , det er sånne overraskelser som en blir så glad av.
    Rosen har en nydelig farge , ett blikkfang.

    Brunsnegler har jeg ikke og håper av hele mitt hjerte at de ikke dukker opp her.

    Ha en fin kveld Marianne , klem fra Marit.

    SvarSlett
  7. Jeg pleier å overvintre mitt oliventre ved vinduet i kjelleren.
    Så kjørlig som mulig (men ikke frost). Det blir ikke så mye bladfall da.

    SvarSlett