mandag 19. november 2012

JULEVERKSTED

Helgen min besto blant annet av
juleverksted i heimen.
Alltid moro å sette sitt eget preg på
selvlagede ting, synes jeg.
Loftet er riktignok fullt av selvlagede juleting fra før,
men jeg får liksom ikke nok.
Mitt ferdige resultat:


Ønsker du å se min fremgangsmåte, er det bare å lese på.


Jeg startet med å male isoportrær og stammene til juletrærne
med vanlig akrylmaling. Stammene fikk en runde med stein-
maling til slutt for å få et tøffere utseende.


Disse bladene er fra egen hage, Laurbærhegg som har
ligget ute i en kasse et par mnd.
Jeg var spent på hvordan de ville te seg ved tørking,
for disse har jeg ikke brukt i dekorasjoner tidligere.
Jeg startet som over med å legge bladene i stjernemønster
i bunnen av juletreet. Limpistol er mitt beste arbeidsverktøy.


Deretter feste det hele (også med limpistol) til en egnet
potte eller hva som helst.


Det beste er å lime bladene nedenfra og opp taksteinsvis.


Bladene begynte å få litt brune flekker på seg,derfor
bestemte jeg meg for å male de hvite (med maling iblandet vann
for å se bladstrukturene).
Kulene jeg jobber med her, står på sokler støpt i betong på
jernstenger som har ligget ute og blitt litt rustne.


Litt mose gjorde seg og kulene har fått kobberfarget tykk
tråd rundt seg.
Her er det jo masse muligheter for videre pynting om man vil,
men jeg tenkte å ha disse så enkle som mulig.
Kanskje noen små krystaller?
Jeg får se.

Jeg tar utfordringen om HELGEGLEDER hos Vivis Hagerom.

Ønsker dere en kjempefin uke !

9 kommentarer:

  1. Wow! Dette ble lekkert! Sånne kunne jeg ha tenkt meg på trappa. Ikke så juleaktig, det liker jeg. Dissa kan jo stå ute fra den første frosten kommer til våren antar jeg? Flotte var de!

    SvarSlett
  2. Du verden, dette var jammen flott! Så flink som du er!

    Kjempe hyggelig at du ville dele helgen din på Helgegleder!

    Ønsker deg en ny fin uke! Klem

    SvarSlett
  3. Kjempefine! Kreativt påfunn:)

    SvarSlett
  4. Kjempefine kuler og trær! Takk for at du deler :) Ha en strålende uke!

    SvarSlett
  5. Så smart og tøft...det er så deilig med litt
    kreativitet, selv om man har mye fra før...

    SvarSlett
  6. Så tøffe juletrær du har laget! De likte jeg veldig godt!

    SvarSlett
  7. Det var virkelig stilig og flott.....litt nytt. Noko til inspirasjon.
    Ha det fint.

    SvarSlett
  8. En kjempeflott ide!..og at laurbærbladene holder seg så fint var en godt tips:)
    De kulene dine var helt rå!
    En fin ny uke til deg Marianne :)

    SvarSlett
  9. Det var en fin ide´! Måste nog pröva det nästa år nu har jag fullt upp.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvarSlett