fredag 8. juni 2012

HELGEHILSEN

Vi er så heldige å ha et gammelt beiteområde utenfor vår eiendom. Der kan vi plukke blomster, gå tur og hunden min og jeg leker der. I ettermiddag var vi å plukket med oss en bukett jeg synes det er hyggelig å ha i stua. Den består av lupiner, strå og de røde jeg ikke vet hva heter. Lupiner er jo vakre, men de sprer seg lett og har betegnelsen hagerømlinger og står på svartelista for planter. Fordi de har negative økologiske effekter som: De formerer seg både med jordstengler og frø. Tenk at hver plante kan produsere flere hundre frø og de kan ligge i jorda inntil 50 år uten redusert spireevne. Det rareste av alt synes jeg vel er at mange plantesentere selger denne stauden enda. Kanskje vi hageeiere skal ta våre forhåndsregler og bli flinkere slik at de vakre staudene våre ikke går helt dukken. Dette hørtes klart ut som en negativ blomsterhilsen, men det er jo klart ikke hensikten. OBS: Den blir i stua. Ønsker dere alle en blomsterrik og fin helg!


2 kommentarer:

  1. Så flott helgebukett! Lupiner er kjempe flott og til neste år skal jeg så mine egne!

    Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
  2. Disse var nydelige, og med vakre farger i sommerbrisen.

    SvarSlett