onsdag 18. juli 2012

FROGNERPARKEN

I år bestemte vi oss for å ta noen hyggelige dagsturer i ferien og første valget ble Frognerparken. Jenta vår bor på Skøyen og derfra går det en vakker tursti langs Frognerbekken og opp til parken. Turen langs dette vakre området kan man fort gjøre unna på 10 min som alle joggerne vi møtte, men vi hadde gooood tid til å oppleve beplantningen langs stien og bekken. Enkelte steder dannes små kulper med stille vann hvor endene dupper og har det riktig så fint. Man kan fort få en "jungelopplevelse"ved å vandre her. Man finner edelløvskog med rik undervegetasjon og et yrende fugleliv. For hobbyfotografene er det midt i blinken.


Dette treet tror jeg minst må være 250 år gammelt. Tenk hva disse røttene har opplevd og ikke minst alle årstidene det har vært igjennom.


Disse "raklene" har jeg dessverre ikke navn på,men jeg skulle gjerne hatt noen i hagen.



Alle gamle trær som naturlig takker for seg, blir godt bevart og benyttet som sitteplasser langs elva. Litt leit å sitte her selvfølgelig, men kanskje neste år vil nok flere turgåere kunne bruke denne som hvilested.


Vi hadde en koselig lunsj på Frogner Hovedgård eller Lystslottet om man vil, til denne vakre utsikten med lavendel plantet tett i tett rundt fontenen. Jeg tok naturlig med litt brosjyrer og der er historien godt beskrevet helt tilbake til 1774. Dette kan man jo lese om på nettet om man har lyst til å gjøre seg historisk oppdatert. Hovedgården ble ihvertfall fredet i 1927.






Frognerparken har Norges største rosesamling med totalt 14000 roser og 150 forskjellige arter. Jeg hadde nok forventet et større blomsterflor på vår tur, men de som blomstret var et vakkert syn. Alle rosene er merket med botaniske navn og de behandles etter botaniske prinsipper med naturgjødsel.


Utpå ettermiddagen så det ut for at skybruddet ville komme, men vi slapp unna. Dette synet var utrolig vakkert og nesten spektakulært. Himmelen ble blå-sort og solen la sitt lys på tretoppene.

EN FIN DAG I FROGNERPARKEN!

6 kommentarer:

  1. Så mange flotte bilder! De røttene skulle jeg gjerne hatt i hagen. Ha en fortsatt fin ferie :-)

    SvarSlett
  2. Flotte bilder! Denne parken skal jeg også besøke i sommer!

    Klem Vivi

    SvarSlett
  3. mange fine bilder, Klem fra tante

    SvarSlett
  4. Ser ut som dere har hatt en fin tur og mye vakkert å se!:)Mange fine bilder!

    SvarSlett
  5. Det nederste bildet (det med benkene) er knallbra.
    Flotte linjer.

    SvarSlett
  6. Jeg kom bare lige forbi.
    Gode billeder.
    Tak for rundturen.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlett