søndag 7. oktober 2012

HØSTHAGEN


Det føles både godt og litt "vondt" når høsten inntreffer. De fleste blomster takker for seg og viser oss sine siste anstrengelser før vinteren kommer.
Det har jo vært en fabelaktig helg for hagejobbing her i Østfold.
Så langt har det vært en vakker helg med stressblandet fryd. Gradestokken  kryper nedover og jeg har gjort mitt første "stunt" sålangt slik at hagen og mine pelargoniaer overlever vinteren på beste måte.

PÅ KRAKKEN MIN MED KAFFE I HAGEN:




Jeg er så fornøyd med fargespillet i mitt Salix tre som min samboer kjøpte inn til vår hage i våres.
På denne tiden lyser den virkelig opp i vår hage. Siste rest av roser, hvor rådyrene har spist seg mette også nå i høst. Egentlig har jeg erfart at rådyr spiser vårknopper som vi spiser en gourmetmiddag, men de jafser og koser seg helt frem til vinteren kommer. Dessverre, ikke flere roser på meg.
I bakgrunnen en av mine Afrikas liljer som skal ned i blomsterrommet sitt i morgen. De to siste blomstene er faktisk ikke i full blomst ennå, men jeg skjærer de ned og lager en innedekorasjon.




Si meg  - spiller vår årstid oss ett puss ? Her blomstrer mye på nytt. Håper til tross for dette at de går en ny neste sommer godt i møte!


Hostaen i store potter viser meg sin høststemning. De ble flyttet under tak for opptørking i dag. Når frosten innsetter vil jeg sette de på isopor plater og dekke de med Glava-matter, inntil garasjeveggen. Dette har vært vellykket for meg over lang tid nå . I høye potter har jeg kontroll på sneglene og det er viktig hos oss.



Jeg har oppbevart mange løkslag i garasjen fra etter blomstring i våres. Det har vært både ute-og innepotter hvor jeg har tatt opp løkene etter avblomstring og latt de visne ned i noen pappkasser i garasjen. Jeg sjekket de i dag og mange av løkene var friske og hvite under sitt ytre lag. Nå skal jeg benytte meg av Claus Dahlbys
sitt vinteroppbevaringstips . For meg betyr det at jeg setter min løkpotte på 50 cm i diameter i vår  uisolerte garasje og dekker den til, men uten vann frem til våren. Jeg la de største vårblomstrende løkene nederst (ca.3 ganger løkens størrelse), fylte på jord og deretter de minste løkene med ny jord på toppen. Har brukt en neve benmel mellom lagene. Håper dette vil gi vakre resultater til neste vår.


ETTER Å HA KLIPT VÅR
LAURBÆRHEGG
I DAG
OG LAGET EN KRANS 
MED DAGENS ROSER FRA HAGEN
ØNSKER JEG DERE
SOM KIKKER INNOM MIN BLOGG
RIKTIG SÅ FINE
HØSTDAGER
:-=)


6 kommentarer:

  1. Ja, nå er det virkelig blitt høst, men du har jo fortsatt så mye fint som blomstrer! Her er det frost for andre natt på rad. Du får sikkert mye fin løkblomstring til våren. Ha en fin søndag! Klem

    SvarSlett
  2. Kjempe fin blomstring i hagen din fortsatt. Her hos meg er det også mye som blomstrer enda. Vi må bare nyte det så lenge det varer.

    Ha en fortsatt fin søndag! Klem

    SvarSlett
  3. Hei Marianne:)
    Så fine bilder fra høsthagen din:)
    Jeg også har opplevd at tingene kommer igjen..veldig sent.Fant lavendel-blomst idag???..er nesten ikke til å tro:)
    Ønsker deg en fin ny uke:))
    Nydelig hjerte:))))

    SvarSlett
  4. Helt enig! Høsten er både "god og vond". Og veldig vakker!
    Ønsker deg en fin uke!

    Bjørg

    SvarSlett
  5. Heisann!
    Takk for kommentar inne hos meg! Bloggen din er ny for meg, alltid spennende å oppdage nye-og mye til felles har vi visst også, som rådyr...sier du virkelig at du gir opp roser i hagen altså?? Hujedameg, jeg som har over 40 av slagsen..! Jeg bor jo på landet, i et nedlagt gårdsbruk-her strever vi aller mest med hjorten. Den kommer på vinterbeite i hagen her, men på seinsommeren i år har et rådyrpar oppdaga herligheten..nå er de fleste rosene uten blader, skudd og blomster. Teller på knappene hver dag for å invitere jaktlaget, nå skjønner jeg det er ingen vei utenom..huff..for nå etter rosebeitinga fortsetter de på alt annet også.

    SvarSlett
  6. Flotte bilder. Hjertet var kjempefint :)
    Finfin uke til deg.

    SvarSlett