mandag 8. oktober 2012

STRANDTORN ER FREDET


På tur langs sjøen i helga dukket det opp et lite eksemplar av denne arten med henstilling til oss om å
være med å verne om denne sterkt truede arten. Vi har altså kun ett eksemplar igjen i Østfold (stakkars).
Tidligere var den utbredt i Norge fra Østfold til Sola, men i dag har den det best på Lista (leser jeg meg
frem til på nettet). Tilbakegangen av arten skyldes i hovedsak slitasje eller ødeleggelser (fy-fy)/gjengroing av
naturen.


Den tilhører visst også noe av
"arvesølvet vårt"
Tenk det, ikke verst
Å få den betegnelsen 
når den i tillegg stikker  noe helt fryktelig


Og slik så den ut i går
Litt stusselig
og avblomstret


Deretter gjaldt det for meg å fylle kurven med mose, nyper og drivved.
Jeg synes denne grønne mosen er helt fantastisk å bruke i dekorasjoner og den holder seg så lenge.
Blir den tørr før bruk er det bare å spraye den med litt vann, så er den formfin igjen til nye dekorasjoner.

Da kassa mi var full
og kaffen ventet 
kalte samboern meg for
"miljøsvin"
Jeg unnskyldte meg klart med
at mose vokser da som gress,
tror jeg


Jeg har også funnet noe,
VOFF!
men det er av plast.

Ønsker dere som titter innom meg
fine høstdager med mange levende lys






3 kommentarer:

  1. Det er alltid trist å lese om truede planter. Synd at arter blir utryddet. Den var pen, og jeg håper den overlever! Ha en fin kveld. Klem

    SvarSlett
  2. Det var ei spesiell plante....får håpe den eine stakkaren klarer å formeire seg!!!
    Synest den mosen og drivveden din var fin. Drivved skal eg skaffe meg meir av også.
    Søt hund...:)
    Ha det fint.

    SvarSlett
  3. Skikkelig tøff plante, synd den er truet. Må nok passe godt på denne ene.
    Finfin uke til deg.

    SvarSlett